https://jyuosv.donnu.edu.ua/issue/feed Юридична освіта у сучасному вимірі. 2018-11-07T14:52:25+02:00 Бобкова Антоніна Григорівна bobkova@donnu.edu.ua Open Journal Systems Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, проведеної з нагоди XI Всеукраїнського фестивалю науки, приуроченого до 80-річчя Донецького національного університету імені Василя Стуса та професійного свята науковців – Дня науки, 80-річчя з дня народження професора В.Д. Волкова (20 квітня 2017 р.) https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3790 Щодо набуття студентами навичок самостійної наукової діяльності. 2017-05-26T15:48:50+03:00 A. H. Bobkova t.omelchuk@donnu.edu.ua Наукова діяльність – це інтелектуальна творча діяльність, спрямована на одержання нових знань та (або) пошук шляхів їх застосування, основними видами якої є фундаментальні та прикладні наукові дослідження (ст. 1 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність»). З наведеного визначення слідує, що така діяльність за змістом має багато спільного з юридичною практикою, а отже ведення самостійної наукової діяльності є однією із основних навичок, якими мають оволодіти студенти спеціальності «Право». Відповідно до начальних планів студенти мають можливість здобути відповідні знання в межах навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень» та набути відповідні навички, готуючи курсові роботи на другому – четвертому курсах і магістерську роботу під час навчання у магістратурі. Разом з тим аналіз результатів успішності студентів 4 курсу та магістрантів щодо цієї форми навчальної роботи свідчить про відсутність у переважної більшості студентів навичок ведення самостійної наукової діяльності, що негативно впливає на їх подальшу професійну діяльність. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3791 Історія становлення юридичної клініки ДонНУ імені Василя Стуса. 2017-05-26T15:52:30+03:00 M. V. Udod t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Приєднання України до Болонського процесу стало поштовхом до реформування системи освіти у нашій країні за гуманістично-інноваційним напрямом, що посилює її конкурентоспроможність у світовому освітньому просторі. Безперечно, що інтеграційний процес на відповідних напрямах полягає у впровадженні європейських норм і стандартів у освіті, науці і техніці, а також поширенні власних культурних і науково-технічних досягнень у ЄС.</p><p>ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації, які здійснюють підготовку спеціалістів та магістрів за напрямами «Правознавство», «Право і правоохоронна діяльність», на сьогодні вже розуміють, що імплементація юридичної клініки до навчального плану вишу є одним з важливих чинників формування правової культури та професіоналізму майбутніх юристів.</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3792 Окремі аспекти реалізації і захисту прав інтелектуальної власності у сфері вищої освіти. 2017-05-26T15:54:32+03:00 I. F. Koval t.omelchuk@donnu.edu.ua Освітній процес у сфері вищої освіти провадиться через систему науково- методичних і педагогічних заходів, які спрямовані на передачу, засвоєння, примноження і використання знань, умінь та інших компетентностей у осіб, які навчаються, формування гармонійно розвиненої особистості, реалізацію особистісного потенціалу студентів, розвиток її творчих здібностей, задоволення потреб суспільства у підготовці фахівців, конкурентоздатних на національному та міжнародному ринках праці. Невід’ємною складовою освітнього процесу у вищих навчальних закладах виступає наукова, науково-технічна й інноваційна діяльність, що здійснюється з метою здобуття нових наукових знань шляхом проведення наукових досліджень і розробок та їх спрямування на створення і впровадження нових конкурентоспроможних технологій, видів техніки, матеріалів тощо для забезпечення інноваційного розвитку суспільства, підготовки фахівців інноваційного типу. Суб’єктами наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності визнаються наукові, науково-педагогічні працівники; особи, які навчаються у вищих навчальних закладах; інші працівники вищих навчальних закладів; працівники підприємств, які спільно з вищими навчальними закладами провадять наукову, науково-технічну та інноваційну діяльність. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3793 Щодо змісту сучасної науки адміністративного права. 2017-05-26T15:56:58+03:00 A. Ye. Krakovska t.omelchuk@donnu.edu.ua На сьогоднішній день вища юридична освіта в Україні проходить відповідні етапи реформування. З метою утвердження розуміння фаху правника як професійно незалежної професії, спрямованої на утвердження верховенства права та захист прав і свобод людини, засновуючись на Конституції України, відповідно до якої в Україні визнається і діє принцип верховенства права, а також утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави відбувається розробка Концепції вдосконалення правничої (юридичної) освіти для фахової підготовки правника відповідно до європейських стандартів вищої освіти та правничої професії. Метою цією концепції є сприяння становленню в Україні правничої освіти як системи стандартів змісту та методики викладання правничих дисциплін, базованих на формуванні правничих навичок, обізнаності щодо питань етики та прав людини, розумінні фундаментальної ролі правника в утвердженні верховенства права через захист прав і свобод людини, а також стандартів доступу до правничої професії. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3794 Щодо змісту програми навчальної дисципліни «Аграрне право». 2017-05-26T15:59:30+03:00 Yu. M. Pavliuchenko t.omelchuk@donnu.edu.ua Аграрне право є галуззю права, яка утворилась в силу ряду об’єктивних чинників і на сьогоднішній день об’єднує норми та інститути, які регулюють окрему галузь економіки – аграрний сектор. Як навчальна дисципліна «Аграрне право» вивчається у багатьох вищих навчальних закладах, які готують фахівців спеціальності «Правознавство». Доцільність включення цієї дисципліни у навчальний план підготовки з поміж іншого обумовлюється наступними причинами: це реально існуючий аграрний сектор, частка якого у ВВП складає близько 16%; наявність розгалуженого аграрного законодавства; зростаючий інтерес до питань правового регулювання аграрних відносин, підвищення попиту на «юристів - аграрників» та ін. Ця навчальна дисципліна традиційно поділяється на загальну, особливу і спеціальну частини, які складаються з приблизно усталеного переліку тем і питань до вивчення. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3795 Інтерактивні методики у сфері юридичної освіти. 2017-05-26T16:01:51+03:00 L. M. Doroshenko t.omelchuk@donnu.edu.ua Юридичний факультет вже багато років працює у напрямку застосування в навчальному процесі інтерактивних методик. Ця робота була започаткована ще в Донецьку на економіко-правовому факультеті Центром практичного права, а потім відроджена вже на Вінниччині. Представники юридичного факультету вирішили відновити цей напрям роботи і створити «Клуб юного юриста». Сенс такої роботи полягав у тому, щоб викликати інтерес у учнів загальноосвітніх учбових закладів та закладів професійно-технічного спрямування, студентів 1 курсу юридичного факультету ДонНУ імені Василя Стуса щодо юридичної професії, показати в доступній формі, наскільки вона може бути цікавою, продемонструвати прикладний характер знань у сфері юриспруденції, їх необхідність як для професійних юристів, так і для пересічних громадян. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3832 Титул і зміст збірника тез 2018-11-07T14:52:25+02:00 © Донецький національний університет, імені Василя Стуса, 2017 t.omelchuk@donnu.edu.ua Випуск містить матеріали виступів і повідомлень, представлених в організаційний комітет Всеукраїнської науково-практичної конференції «Юридична освіта у сучасному вимірі», проведеної з нагоди XI Всеукраїнського фестивалю науки, приуроченого до 80-річчя Донецького національного університету імені Василя Стуса та професійного свята науковців – Дня науки, 80-річчя з дня народження професора В.Д. Волкова. Предметом обговорення вчених і фахівців є поточний стан та напрями розвитку й удосконалення системи юридичної освіти в Україні. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3825 Окремі аспекти впливу сучасних інтеграційних процесів на розвиток процесуального права України. 2017-05-29T16:14:09+03:00 I. V. Atamanchuk t.omelchuk@donnu.edu.ua У зв'язку з визначенням Україною інтеграції до Європейського Союзу як стратегічної мети, включаючи членство в цьому міжнародному об'єднанні, важливим завданням юридичної науки є приведення вітчизняного процесуального законодавства у відповідність до права Європейського Союзу, що зумовлює реформування правової системи країни в цілому та підготовки фахівців за спеціальністю «Право», зокрема. Досліджуючи чинники впливу на формування сучасного процесуального права України, неможливо залишити поза увагою вплив на формування вітчизняних процесуальних норм сучасних інтеграційних процесів. Шлях до європейської інтеграції передбачає модернізацію економіки, укріплення фінансової системи, створення прозорої та неупередженої судової та правоохоронної систем, діяльність яких буде спрямована в першу чергу на реальне забезпечення та захист основних прав та свобод людини. Цей процес передбачає реформування процесуально-правової системи України на основі принципів та стандартів, що утвердилися на загальноєвропейському рівні на основі сучасного демократичного міжнародного права в результаті діяльності європейських регіональних міжнародних організацій. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3826 Щодо правових засад використання природних ресурсів у сфері господарювання. 2017-05-29T16:15:57+03:00 N. S. Horelova t.omelchuk@donnu.edu.ua Сталий соціально-економічний розвиток будь-якої країни означає таке функціонування її господарського комплексу, коли одночасно задовольняються зростаючі матеріальні і духовні потреби населення, забезпечується раціональне та екологічно безпечне господарювання і високоефективне збалансоване використання природних ресурсів, створюються сприятливі умови для здоров'я людини, збереження і відтворення навколишнього природного середовища та природно-ресурсного потенціалу суспільного виробництва. Невід'ємною умовою сталого економічного та соціального розвитку України є раціональне використання природних ресурсів, перш за все, у сфері господарювання, що має супроводжуватись відповідним законодавством. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3827 Розвиток університетської юридичної освіти в українських землях Російської імперії (ХІХ – початок ХХ ст.). 2017-05-29T16:18:04+03:00 O. V. Martyniuk t.omelchuk@donnu.edu.ua Трансформація політичної, економічної, соціальної та духовної систем, що відбувається в Україні протягом останніх двох із половиною десятиліть, не оминула і систему вищої юридичної освіти. З метою наближення вітчизняних стандартів вищої освіти до європейських за участю провідних вчених- правознавців була розроблена Концепція вдосконалення правничої (юридичної) освіти для фахової підготовки правника відповідно до європейських стандартів вищої освіти та правничої професії. У цьому зв’язку актуальним уявляється дослідження процесу розвитку університетської юридичної освіти в українських землях Російської імперії у ХІХ – на початку ХХ ст., оскільки сучасна вітчизняна правнича освіта є результатом тривалого і неоднозначного процесу її розвитку. Головними осередками правової освіти й науки в українських землях Російської імперії у ХІХ – на початку ХХ ст. були юридичні факультети Харківського (з 1805 р.), Київського (з 1834 р.) та Новоросійського (з 1865 р.) у м. Одесі університетів. Саме ХІХ століття стало новою епохою розвитку правової освіти в українських землях Російської імперії. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3828 Кримінально-правова компаративістика як перспективний напрям юридичної освіти. 2017-05-29T16:19:56+03:00 R. O. Movchan t.omelchuk@donnu.edu.ua Ще в 2006 р. у передмові до монографічного дослідження М.І. Хавронюка «Кримінальне законодавство України та інших держав континентальної Європи» Ю.В. Баулін акцентував увагу на тому, що з огляду на обраний Україною курс на євроінтеграцію та взяті на себе відповідні зобов’язання, вивчення стану та перспектив кримінального законодавства держав континентальної Європи становить не лише науковий, а й суто прагматичний інтерес. Актуальні і тоді слова набувають особливого забарвлення після 27 червня 2014 р. – дати підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. У преамбулі до цього документу прямо вказується, що подальша політична асоціація та економічна інтеграція України з ЄС прямо залежатиме від прогресу України в наближенні з ЄС у політичній, економічній та, зокрема, і правовій сферах. Враховуючи це, стає очевидним, що сьогодні зусилля вітчизняних компаративістів у першу чергу мають бути спрямовані на вивчення, глибинний аналіз та критичне осмислення законодавства розвинутих західноєвропейських країн. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3829 Питання впровадження в практику здобутків юридичної освіти з позицій криміналістичної науки. 2017-05-29T16:21:42+03:00 S. M. Polishchuk t.omelchuk@donnu.edu.ua Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України «Про освіту» центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані навчальні заклади, разом з Міністерством освіти України організовують впровадження у практику досягнень науки і передового досвіду. На реалізацію цієї норми профільні міністерства України та національні академії наук видають відповідні накази, розробляють положення про впровадження результатів науково-дослідних робіт, зокрема сьогодні затверджено відповідні положення у педагогічній, медичній, інноваційній сферах діяльності (наказ МОЗ України від 13.11.2013 за № 969/97 «Про удосконалення впровадження досягнень медичної науки у сферу охорони здоров’я», Положення про впровадження результатів науково-дослідних робіт Національною академією педагогічних наук України, затверджене Постановою Президії НАПН України 20 грудня 2012 р., протокол № 1-7/14-405). Але питання впровадження в практику юристів здобутків юридичної науки залишається відкритим. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3830 Диференціація та інтеграція наук як умова отримання якісної юридичної освіти (криміналістичний аспект). 2017-05-29T16:23:46+03:00 O. A. Samoilenko t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Розвиток науки і освіти є діалектичним процесом, в якому диференціація супроводжується інтеграцією, відбувається взаємопроникнення і об’єднання в єдине ціле самих різних напрямів наукового пізнання миру, взаємодія різноманітних методів і ідей. В аспекті наук кримінального циклу про взаємозв’язок та вплив на освітню практику двох процесів – інтеграції та диференціації – наголошували В.Г. Лукашевич, Г.А. Матусовський, В.А. Журавель, В.А. Штофф та багато інших науковців.</p><p>Криміналістика як юридична прикладна наука, що вивчає закономірності збирання, дослідження, оцінки та використання доказів є по-суті міждисциплінарною наукою. Названі етапи процесу доказування складається із комплексу процесуальних дій і відносин, тому притаманні всім галузям процесуального права, зокрема кримінальному, господарському, адміністративному, цивільному тощо.</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3831 Питання вдосконалення законопроектного та законодавчого процесу з позиції конституційного права і процесу. 2017-05-29T16:25:23+03:00 I. S. Shchebetun t.omelchuk@donnu.edu.ua Серед основних проблем законодавчого процесу в Україні – його слабка прогнозованість, зловживання депутатами правом законодавчої ініціативи у поєднанні з недостатньо активною роллю уряду у законодавчому процесі, збільшення функціонального навантаження на Апарат Верховної Ради України через зростання кількості законопроектів, що вносяться на розгляд законодавчого органу, та необхідність їх швидкого прийняття та інші. У країнах ЄС широко впроваджуються різні методики оцінки регуляторного впливу законопроектів (regulatory impact assessment), практика публічного обговорення (у тому числі й через мережу Інтернет) законодавчих ініціатив ще до їх внесення на розгляд законодавчого органу, механізми публічних консультацій з широким колом зацікавлених суб’єктів під час підготовки проектів до розгляду законодавчим органом. При цьому акценти в діяльності законодавчого органу зміщені із законотворення на парламентський контроль. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3796 Професійне самовизначення студента-юриста. Психограма та професіограма як орієнтири юридичної освіти. 2017-05-26T16:03:39+03:00 O. I. Bahrii t.omelchuk@donnu.edu.ua На сьогоднішній день очевидним здається той факт, що багато випускників середньої школи, визначаючись із майбутньою професією, керуються не власним внутрішнім мотивуванням та здібностями, а будучи неготовими зробити свідомий вибір, вступають до вищів під впливом випадково виниклого інтересу, зовнішніх обставин або як акт наслідування товаришам, батькам. І юридична освіта в цьому контексті «страждає» більше за інші через відсутність очевидної потреби у спеціальних унікальних навичках та здібностях (як для лікаря або програміста) та стереотипне уявлення про професію юриста як про престижну роботу з широкими гарантіями захисту на рівні закону, високий щабель у соціумі. Проблема професійного самовизначення – це найбільш значимий компонент професійного розвитку людини і доволі актуальна проблема сучасної вищої освіти. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3797 Юридична освіта в Україні: окремі аспекти розвитку. 2017-05-26T16:08:24+03:00 O. Yu. Bilous t.omelchuk@donnu.edu.ua На етапі входження української держави до міжнародної спільноти постає важливе завдання – переосмислення та сприйняття нових демократичних цінностей суспільного буття, зокрема, підвищення якісних показників суспільної правосвідомості та правової культури. Правова освіта є найбільш ефективною і результативною формою правового виховання, оскільки вона має на меті не тільки оволодінням мінімумом правових знань, а й усталення принципу їх застосування: всі рішення мають відповідати «літері» та «духу» закону. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3799 Правова освіта як складова безпеки особистості в суспільстві. 2017-05-29T10:30:08+03:00 O. H. Korzun t.omelchuk@donnu.edu.ua Метою доповіді є встановлення впливу правової освіти на рівень безпеки особистості в суспільстві. Перш за все, доречно було б визначитися з тлумаченням поняття «безпека особистості». Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3800 Щодо змісту принципу рівного доступу до освіти. 2017-05-29T10:32:19+03:00 A. O. Koriachenko t.omelchuk@donnu.edu.ua В умовах розбудови правової держави та євроінтеграції надзвичайно важливим є визнання юридичною доктриною та суспільством значимості реального втілення права на освіту, а також необхідність закріплення та захисту такого права на законодавчому рівні. Забезпечення рівного доступу до освіти як гарантія рівності прав людини на сучасному етапі виступає однією з найактуальніших проблем у сфері освіти. Принцип рівності можна визначити як універсальну, обов’язкову, об’єктивно обумовлену керівну ідею нормативно-регулятивного характеру, яка передбачає однакове поводження в однакових випадках, однаковий обсяг прав та об’єктивне ставлення, рівність перед законом, заборону дискримінації, відсутність субординації, неузаконених привілеїв та обмежень і розповсюджує свою дію на права, свободи та обов’язки усіх учасників правовідносин. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3801 Роль правової освіти у формуванні правосвідомості молоді. 2017-05-29T10:34:12+03:00 T. V. Mikhailina t.omelchuk@donnu.edu.ua Подолання перманентних кризових процесів наразі виступає одним з провідних завдань нашої держави, але крім об’єктивних змін у соціально- економічній, політичній та правовій системі суспільства, корекції потребує також психологічне ставлення населення до державно-правових інституцій. У даному процесі можна говорити про актуалізацію ролі правового виховання та правової освіти. Віддаючи належне правовому вихованню як безперервному процесу, що в ідеалі повинен починатися ще в дитинстві, тим не менше, хотілося б звернути увагу на правову освіту, оскільки вона є свідомим вибором, а майбутня професія юриста повинна характеризувати особу наявністю високого рівня професійної та буденної правосвідомості. Крім того, представники юридичної професії комплексом своїх якостей здійснюють вплив на формування правосвідомості пересічного громадянина. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3802 Особистісний підхід як запорука високого професіоналізму майбутніх юристів. 2017-05-29T12:17:38+03:00 O. M. Okhotnikova t.omelchuk@donnu.edu.ua Проблема особистісного підходу була і залишається актуальною, вкрай необхідною в вищій школі, особливо при підготовці майбутніх юристів, та такою, що потребує кожного разу практичної реалізації на всіх заняттях. Ця проблема – не нова. Багато років про це говорять, написано науковцями безліч праць щодо зазначеної проблеми, але вона безумовно залишається такою, що потребує подальшого вивчення та кожна денного запровадження до навчального процесу майбутніх юристів. Але сьогодні залишаються не втіленими основні складові особистісного підходу. Так, на деяких семінарських заняттях, які поступово втрачають свій зміст, студенти втрачають можливість розкрити своє бачення проблеми, свою точку зору. Вони йдуть за чітко окресленим програмним алгоритмом без особистісної позиції, що приводить до шаблонного бачення проблеми. А це є головною перешкодою до особливого юридичного мислення, буде гальмувати вирішення серйозних проблем, які будуть потребувати не ординарного особливого підходу юриста – фахівця. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3803 Окремі аспекти удосконалення юридичної освіти. 2017-05-29T12:19:26+03:00 T. K. Overkovska t.omelchuk@donnu.edu.ua Розвиток суспільно-економічних відносин все частіше зумовлює підготовку кваліфікованих фахівців у сфері юриспруденції. Крім цього, неодмінною умовою вступу України до Ради Європи та інших впливових міжнародних організацій є, передусім, забезпечення цивілізаційного гармонійного розвитку освіти, науки та здійснення демократичних реформ, захист конституційних прав громадян. Очевидно, що вирішення вказаних завдань залежить від якісної підготовки юристів вищої кваліфікації. Отже, на юристів покладається важлива місія під час тих змін, які відбуваються в суспільстві з його соціально-економічними, політичними та іншими проблемами. З огляду на це, юридична освіта повинна мати на меті оволодіння достатнім рівнем загально-теоретичних знань з метою їх подальшого практичного застосування для досягнення певних практично-правових результатів. З цією метою потребує збільшення кількості освітянських послуг і забезпечення доступу до їх отримання, виховання самостійності та розвитку особистості кожної молодої людини. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3804 Екологічна освіта в екологічній державі: сучасні правові орієнтири. 2017-05-29T12:21:19+03:00 A. A. Slepchenko t.omelchuk@donnu.edu.ua Останніми роками у світовій практиці державотворення все частіше фігурує поняття «екологічна держава», яке є досить новим як для сучасного правознавства загалом, так і для доктрини вітчизняного екологічного права. На думку деяких європейських вчених, набуття країнами статусу «екологічних» є «мейнстримом» сучасного державотворення, а сучасний конституціоналізм виразно прямує у напрямку екологізації. Зазначені тенденції виразно проявляються і у вітчизняній політико-правовій дійсності. Так, на засіданні Конституційної Асамблеї України 21 червня 2013 р. обговорювалося питання доповнення терміном «екологічна держава» статті 1 Конституції України. Дослідження явища «екологічна держава» та пропозиції щодо доповнення Преамбули Конституції та статті 1 терміном «екологічна держава» стають новаціями сучасних дисертаційних еколого- правових досліджень. Тісно пов’язаним із формуванням екологічної держави є процес екологізації правової системи та законодавства України, який визнається сьогодні одним із сучасних орієнтирів правового розвитку. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3805 Концепція розвитку юридичної клінічної освіти. 2017-05-29T12:23:11+03:00 A. M. Udod t.omelchuk@donnu.edu.ua Створення та розвиток юридична клініка отримала в 1996 році на базі економіко-правового факультету Донецького державного університету. Основною метою юридичної клініки було надання безоплатної юридичної допомоги незахищеним верствам населення, а також як одна із складових набуття ще в стінах університету практичних навичок та вмінь студентами – юристами. На сьогоднішній день, юридична клінічна освіта отримала розповсюдження у багатьох вищих навчальних закладах Україні. Сотні викладачів та тисячі студентів працюють на безоплатній основі в юридичних клініках і надають безоплатну юридичну допомогу найбільш вразливим верствам населення. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3818 Практична підготовка юристів: зарубіжний досвід. 2017-05-29T15:14:27+03:00 K. O. Kalachenkova t.omelchuk@donnu.edu.ua В умовах конкуренції та неухильно зростаючого безробіття серед населення нашої країни особливої актуальності набуває гостра необхідність отримання практичних навичок роботи студентами-юристами. Практична підготовка студентів є обов'язковим компонентом освітньо-професійної програми для здобуття ступеня освіти. Не маючи стажу роботи і досвіду, вчорашньому студентові досить важко, а іноді просто нереально, влаштуватися на роботу. Можливість отримати перші практичні навички юридичної професії студенти мають під час проходження практики. Занурення у конкретну професійну реальність стає неоцінним досвідом на шляху здобуття вищої юридичної освіти. Однак проблема професійної підготовки майбутніх юристів виявляється у диспропорції між теоретичною та практичною базами на користь першої, в той час, як все більше цінуються саме практичні навички, і все складнішою стає адаптація випускника-юриста до практичної роботи. Одним із засобів для розв’язання вказаних суперечностей є застосування зарубіжного досвіду у даній сфері. Метою даного дослідження є аналіз зарубіжного досвіду щодо підготовки юристів та сучасного стану процесу підготовки юристів в Україні. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3819 Іноземний досвід розвитку вищої юридичної освіти. 2017-05-29T15:16:22+03:00 O. A. Miliienko t.omelchuk@donnu.edu.ua Актуальність теми зумовлена тим, що Україна швидко розвивається, змінюється та інтегрує найкращі світові стандарти в своє законодавства, при цьому як раз освіта є стратегічним ресурсом поліпшення добробуту людей, забезпечення національних інтересів, зміцнення авторитету і конкурентоспроможності держави на міжнародній арені. Крім того освіта є визначальним чинником політичної, соціально-економічної, культурної та наукової життєдіяльності суспільства. В умовах становлення в Україні громадянського суспільства, правової держави, демократичної політичної системи юридична освіта має стати найважливішим чинником гуманізації суспільно-економічних відносин, формування нових життєвих орієнтирів особистості. Передумовою створення розвинутого громадянського суспільства є підготовка освічених, високоморальних, висококваліфікованих практикуючих юристів, які мають глибоке почуття відповідальності за долю країни, її соціально- економічне процвітання. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3820 Сучасні аспекти розвитку технологій навчання в юридичній освіті. 2017-05-29T15:18:15+03:00 H. O. Petrenko t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Глибокі економічні, політичні та правові реформи, що здійснюються в Україні у зв'язку з необхідністю формування демократичної правової держави, потребують перебудови юридичної освіти. Необхідне не тільки удосконалення системи юридичної освіти, але й всієї системи мислення юриста, формування у нього не вузьконаціонального, а сучасного глобального правового світогляду.</p><p>Одним із ефективних варіантів організації навчального процесу є використання методів інтерактивного навчання, при застосуванні яких організовується індивідуальна, парна і групова робота, використовується проектна робота, ролеві ігри, здійснюється робота з документами та іншими джерелами інформації. Інтерактивні методи засновані на принципах взаємодії, активності, опорі на груповий досвід, обов'язковому зворотному зв'язку.</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3821 Застосування міжнародних стандартів юридичної освіти в Україні. 2017-05-29T16:05:24+03:00 O. O. Sushko t.omelchuk@donnu.edu.ua Освіта визнається однією з пріоритетних сфер соціально-економічного, духовного та культурного розвитку суспільства. Розвиток демократії в України нерозривно пов’язаний з подальшим удосконалення та реформуванням системи освіти, зокрема й юридичної. Тому дослідження цього питання є вкрай важливим, з метою внесення науково обґрунтованих пропозицій щодо вдосконалення чинного законодавства та системи здобуття юридичної освіти відповідно до визнаних у сучасному цивілізованому світі стандартів. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3822 Практичні аспекти отримання українськими студентами дозволу на тимчасове перебування на території республіки Польща. 2017-05-29T16:07:28+03:00 Yu. S. Rabtsun t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Однією з легальних підстав перебування іноземців, які навчаються (або працюють) на території Республіки Польща є не тільки національна віза, а ще й дозволи на тимчасове або постійне перебування. Національна віза, пов’язана з навчанням видається лише на рік, тому перед студентами постає вибір між відкриттям нової студентської візи або ж отриманням дозволу на тимчасове перебування. Оскільки дозвіл на перебування дає безліч переваг, однією з яких є можливість легально працювати в вільний від навчання час, все більше українських студентів намагається отримати даний дозвіл. Правовою підставою видання дозволу на тимчасове перебування є Закон Республіки Польща «Про іноземців» від 12 грудня 2013 року.</p><p>В зв’язку з тим, що подавати необхідні для отримання дозволу на перебування документи дозволено навіть в останній день дійсності національної візи, багато українських студентів користаються даним правом, що на практиці викликає безліч проблем та незручностей в період очікування дозволу (позитивне рішення воєводи, на підставі якого іноземцю видається пластикова карта, - звана картою побиту).</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3823 Досвід реалізації міжнародних освітніх проектів на юридичному факультеті ДонНУ імені Василя Стуса. 2017-05-29T16:10:08+03:00 O. H. Turchenko t.omelchuk@donnu.edu.ua E. M. Derkach t.omelchuk@donnu.edu.ua Вища освіта продовжує залишатися областю динамічної еволюції, яка наразі відбувається в напряму створення Європейського простору вищої освіти та впровадження стандартів Болонського процесу. Болонський процес створив простір для діалогу і співпраці, яке виходить далеко за межами Європи. Діалог не тільки про технічні кредитних систем і забезпечення якості, але про основні принципи – свободу вираження думок, терпимості, свободи наукових досліджень, вільного пересування студентів і співробітників, – які відображають основні цінності, на яких Європейське суспільство засноване. В Донецькому національному університеті з 1 грудня 2013 року до 31 травня цього року реалізується проект 544117-TEMPUS-1-2013-1-HR-TEMPUS-JPCR «Розробка магістерської програми з європейського і міжнародного права у Східній Європі – InterEuLawEast». Проект InterEuLawEast спрямований на створення, розробку та реалізацію освітньої магістерської програми «Міжнародне та європейське право» з єдиною навчальною програмою на університетів-партнерів. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3824 Практична підготовка як спосіб формування первинних умінь та практичних навичок правозастосування. 2017-05-29T16:12:08+03:00 I. A. Shcherbak t.omelchuk@donnu.edu.ua У сучасний період проведення реформ судової системи, правоохоронних органів, адвокатури потребує нових підходів до підготовки фахівців. Практична підготовка студентів є обов'язковим компонентом освітньо-професійної програми для здобуття відповідного кваліфікаційного рівня. Метою практичної підготовки є оволодіння студентами сучасними методами, формами, засобами майбутньої професійної діяльності, її організації, формування професійних умінь і навичок, виховання потреби систематичного поновлення. Перелік видів практик для кожної спеціальності або спеціалізації, їх форми, тривалість і терміни проведення визначаються в навчальних планах. Cтала очевидною неефективність традиційного способу з`єднання теорії із практикою. Зрозуміло, що до студента під час такої практики, наприклад, в юридичній службі організації (підприємства) ставляться як до малокваліфікованої робочої сили, до того ж в завдання практикуючого юриста не входить обов'язок когось вчити Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3806 Викладання трудового права на юридичному факультеті Донецького національного університету імені Василя Стуса: історія та перспективи. 2017-05-29T12:25:26+03:00 L. P. Amelicheva t.omelchuk@donnu.edu.ua Трудове право як навчальна дисципліна має свою історію викладення на юридичному факультеті Донецького національного університету імені Василя Стуса. Перш ніж дослідити сучасний етап викладення цієї дисципліни на факультеті ДонНУ імені Василя Стуса, варто зауважити, що ще до утворення вказаного факультету трудове право викладалося у складі дисципліни «Радянське право» на кафедрі радянського права і документознавства (завідувач у 1972 – 1978 рр. – доцент, кандидат юридичних наук Олександр Петрович Лапай, у 1978 – 1981 рр. – В.Д. Волков), а потім на кафедрі радянського права (завідувач у 1981 – 1983 рр. – В.Д. Волков) на обліково-фінансовому факультеті ДонНУ (декан у 1979 – 1983 рр. – В.Д. Волков). Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3808 Моделювання судових засідань як інтерактивна методика набуття студентами-правниками фахових практичних компетенцій. 2017-05-29T14:55:27+03:00 O. I. Antoniuk t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Юридична практика вимагає від правника – випускника вищого навчального закладу наявності навиків і вмінь щодо вирішення практичних завдань, готовності до постійного професійного зростання, професійної мобільності, що актуалізує широке впровадження у навчальний процес інтерактивних методик навчання.</p><p>Тож, ефективність імітаційних інтерактивних методик є очевидною. Під час викладення навчальних дисциплін юридичного спрямування застосування таких методик полягає у моделюванні практичних ситуацій, в яких студенти мають генерувати та приймати рішення у конкретній справі з урахуванням її фактичних обставин. Перевага інтерактивних методик також полягає у тому, що всі учасники освітнього процесу взаємодіють один з одним – і студенти, і викладач є суб’єктами навчання, які обмінюються інформацією, спільно вирішують проблеми, моделюють ситуації, оцінюють дії колег і свої дії.</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3809 Особистісно-орієнтовані методи навчання. 2017-05-29T14:57:16+03:00 I. Ye. Zhdanova t.omelchuk@donnu.edu.ua Результатом вищої юридичної освіти є не просто отримання професійних здібностей, а становлення професійно-діяльнісних основ культури життєтворчості особистості, які проявляються у готовності і здатності до інноваційної діяльності, до вдосконалення законотворчої та правоохоронної діяльності, до світоглядно- ціннісної гуманізації будь-якої сфери соціального функціонування. Вища юридична освіта, спрямована на формування особистості професіонала, зазвичай займає в житті людини період особливо активного особистісного становлення та ідентифікації, що веде до актуалізації розвитку в її структурі виховних, світоглядно-формуючих, творчо-розвивальних форм діяльності. Такий розвиток можливий в умовах сприяння організації і змісту навчально-виховного і культурно-творчого процесу в рамках вищого навчального закладу. Головним принципом розробки технології особистісно-орієнтованого навчання є визнання індивідуальності студента, створення необхідних і достатніх умов для його розвитку. Технологізація особистісно-орієнтованого процесу передбачає спеціальне конструювання лекційного матеріалу, навчальних текстів, дидактичного матеріалу, методичних рекомендацій до його використання, типів навчальних діалогів, форм контролю за особистим розвитком студентів у ході оволодіння знаннями. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3810 К вопросу об активных методах обучения. 2017-05-29T14:59:22+03:00 Yu. A. Kostenko t.omelchuk@donnu.edu.ua Активное обучение – это постоянное взаимодействие между преподавателем и студентами в процессе обучения с использованием таких форм, которые обеспечивают реализацию внутреннего механизма саморазвития обучающихся, тем самым, повышая качество обучения и контроль над самостоятельной работой обучающихся. Одними из таких форм являются проблемно-ситуационные методы обучения и организация дискуссии. Проблемное обучение можно успешно применять на всех видах занятий при условии, что преподаватель, студенты и учебный материал подготовлены к занятию и у преподавателя разработан четкий план его проведения. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3811 Особенности проведения метода «мозговой атаки» в учебном процессе. 2017-05-29T15:01:31+03:00 O. A. Krestiannykova t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>В последнее время украинская система образования претерпевает постоянные изменения. Модернизация процесса обучения неуклонно приводит каждого педагога к пониманию того, что необходимо искать такие педагогические технологии, которые бы смогли заинтересовать обучающихся и мотивировать их на изучение предмета. В образовании сегодня провозглашается принцип вариативности, который дает возможность образовательным учреждениям выбирать и конструировать педагогический процесс по любой модели.</p><p>Сегодня современные педагогические технологии акцентируют педагога на умения конструировать не только урок, но и создавать особую педагогическую среду, в которой возможна реализация активных методов обучения. Цель активного обучения – развивать коммуникативные, управленческие навыки учащихся, формировать у студентов такие качества, как терпимость, уважение к иному, отличающемуся от своего мнению, способствовать развитию мотивации студента к изучению нового.</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3812 Щодо новітніх методів викладання екологічного права студентам правничих спеціальностей. 2017-05-29T15:03:11+03:00 Ye. O. Lypnytska t.omelchuk@donnu.edu.ua Вища юридична освіта в Україні знаходиться нині на порозі кардинальних змін, набуває нового змісту та змінюється відповідно до розвитку правових знань та нових суспільних потреб. Це обумовлює стратегічну мету реформування вищої освіти у напрямку створення ефективного інноваційного освітнього середовища ВНЗ через сприяння прогресивним нововведенням, упровадження новітніх технологій і методів викладання. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3813 Деякі аспекти викладання права власності для студентів – правників. 2017-05-29T15:05:30+03:00 D. O. Lisova t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Формування правової, соціальної та демократичної держави тісно пов’язано із встановленням у державі належної системи правового захисту такого фундаментального права людини, як право власності. Невипадково право на вільне володіння власністю знайшло своє закріплення у Загальній декларації, яка проголошує право приватної власності як основне і невідчужуване право людини (ст.17) та в одному з фундаментальних європейських міжнародних договорів – Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 р. (ст. 1 Першого Протоколу).</p><p>Отже, створились передумови, які вимагають додаткової уваги до інституту права власності та обумовлюють необхідність його вивчення при здійсненні фахової підготовки студентів – правників. Актуальним є також комплексне дослідження практики Європейського суду з прав людини у контексті захисту права власності та вільне володіння нею.</p> Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3814 Сучасні компетенції ефективного юриста та підвищення якості навчання у сфері юридичної освіти. 2017-05-29T15:07:31+03:00 O. V. Motyliuk t.omelchuk@donnu.edu.ua Критерій ефективності в роботі юриста актуальний сьогодні, як ніколи. Ефективність юриста прямо пов’язана зі ступенем захисту прав та інтересів клієнта, реалізацією його свобод, як у конкретних справах так і у різних сферах суспільних відносин загалом. Судові процеси на сьогодні, як в Україні, так і у світі, у більшості випадків вимагають значних витрат ресурсів та характеризуються досить значним рівнем непередбачуваності результатів. Крім того, внаслідок розгляду спору у суді в більшості випадків інтереси однієї сторони чи обох сторін залишаються незадоволеними, що тягне за собою ряд негативних наслідків, таких, як низький рівень виконання судових рішень, повторні звернення до судових органів з новими позовами та продовження виснажливої боротьби сторін різними, не завжди правовими, методами. З огляду на це, на пильну увагу заслуговують ті компетенції юриста, які дозволяють йому підвищити ефективність роботи з кейсом клієнта не тільки у формальному аспекті (оперуючи нормами матеріального та процесуального права, засобами доказування тощо), але і у неформальному аспекті (працюючи з емоціями та почуттями клієнта і інших учасників спору/процесу, їх інтересами, застосовуючи переговорні техніки, методи невербальної комунікації тощо). Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3815 Щодо заочної форми навчання для отримання вищої юридичної освіти в Україні. 2017-05-29T15:09:13+03:00 E. A. Pysarieva t.omelchuk@donnu.edu.ua Тема юридичної освіти в Україні є предметом постійних обговорень в контексті якості надання правничих послуг, працевлаштування молодих спеціалістів, браку кваліфікованих кадрів. Правничі фірми влаштовують для студентів конкурси й стажування в пошуках майбутніх молодших юристів, під егідою лідерів ринку юридичних послуг проходять студентські практикуми і семінари. Водночас майбутні правники скаржаться на брак прикладних навичок та прірву між юридичною теорією та практикою, а потенційні роботодавці говорять про низький рівень як теоретичної, та і практичної підготовки молодих фахівців, відсутність елементарних професійних навичок. Серед причин, які призвели до такого стану вищої юридичної освіти, вказують зниження рівня вимог до студентів, особливо тих, хто отримує знання шляхом заочної форми навчання. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3816 Рольові ігри як необхідна складова процесу вивчення дисципліни «Господарське процесуальне право». 2017-05-29T15:10:55+03:00 Yu. O. Serebriakova t.omelchuk@donnu.edu.ua Підготовка конкурентноспроможного фахівця є можливою тільки за умови оволодіння студентами вміннями та навичками майбутньої професії. Доводиться констатувати, що лекційні та традиційні форми проведення практичних занять не завжди здатні це забезпечити, адже в ході їх проведення роль студента зводиться до сприйняття і осмислення матеріалу, аналізу та обговорення певних ситуацій. При цьому, студенти позбавлені можливості здійснення практичних дії в певних ситуативних обставинах. Надзвичайно важливим є використання рольових ігор при вивченні дисципліни «Господарське-процесуальне право», оскільки саме в процесі такої гри студенти здатні перевірити свої теоретичні знання про умови та порядок здійснення господарського судочинства. Рольова ігра – це форма проведення практичного заняття зі студентами у процесі якої студенти наділяються певними ролями, які визначають їх діяльність і поведінку відповідно до запропонованої фабули. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі. https://jyuosv.donnu.edu.ua/article/view/3817 Кейс-метод як технологія формування професійних компетенцій студентів-юристів. 2017-05-29T15:12:49+03:00 O. V. Tytova t.omelchuk@donnu.edu.ua Активне використання методу студентських дискусій за наслідками розгляду конкретних бізнес-ситуацій (кейс-методу) бере початок з 1910 р. і до сьогодні є важливою складовою практики вищої професійної освіти у всьому світі. Використання кейс-методу сприяє розвитку у студентів аналітичних, комунікативних та творчих навичок, надає можливість засвоювати навички розв’язання практичних ситуацій і ігровій формі, оскільки класичні кейси, на думку фахівців, нагадують собою літературний твір, який створює імітацію реальної життєвої ситуації та, між іншим, допомагають психологічно адаптуватися до умов майбутньої професійної діяльності. Авторське право (c) 2017 Юридична освіта у сучасному вимірі.